Auvergne

20 – 26 September 2012

7 dagen / 6 nachten

De Auvergne, een streek in het hartje van Frankrijk, gevormd door vulkanische uitbarstingen en gletsjerwerking, is één groot openluchtmuseum. Het is een uitgestrekt natuurpark met verrassende, afwisselende landschappen. Het Centraal Massief telt tientallen uitgedoofde vulkanen, idyllische kratermeren en tal van grotten. Auvergne is ook een cultuurstreek bij uitstek met pareltjes van romaanse kunst en een overvloed aan kunstschatten.

Programma

Dag 1: 20 september 2012

Zwijnaarde – Saint-Benoît-sur-LoireSaint-Nectaire

Vertrek vanuit Zwijnaarde met een luxe touringcar om 6u30. We rijden naar onze eerste halte van de reis, Saint-Benoît-sur-Loire. Onderweg passeren we Rijsel en Parijs. We raden aan om picknick mee te nemen voor onderweg, tenzij je opteert voor een snelle hap in één van de eetgelegenheden langs de autosnelweg. We rijden in Orléans de snelweg af en houden halt in Saint-Benoît-sur-Loire. Hier brengen we een bezoek aan de abdij van Fleury. Dit is een van de belangrijkste benedictijnerabdijen in Frankrijk. Na deze stop rijden we verder naar onze verblijfplaats Saint-Nectaire. Gedurende 5 nachten zullen we logeren in het hotel Mercure. Avondmaal en overnachting.

Fleurystbenoit

Fleurystbenoitbinnetuin

Fleurystbenoitreliekdragers

Dag 2: 21 september 2012

Saint-Nectaire – La Chaise-Dieu – Le Puy-en-Velay – Saint-Nectaire

Ontbijt. Na het ontbijt vertrekken we naar La Chaise-Dieu waar we een bezoek brengen aan de abdij. De abdij beschikt over een prachtige collectie wandtapijten en uitzonderlijke fresco’s, o.a. ‘De dans van de Doden’. Na dit bezoek rijden we verder naar Le Puy-en-Velay, een gekende verzamel- en startplaats voor pelgrims onderweg naar Santiago de Compostella. Bij aankomst genieten we eerst van onze lunch. We brengen een bezoek aan de oude stad met haar belangrijkste bezienswaardigheid, de kathedraal Notre-Dame du Puy en haar kloostertuin. De kathedraal herbergt een mooie zwarte madonna, die sinds eeuwen vereerd wordt. Ook de kapel Saint-Michel d’Aiguilhe bovenop een rots is zeker een bezoek waard. Terug naar Saint-Nectaire voor avondmaal en overnachting.

Lepuyenvelay

Lepuyenvelaynotredamekloostertuin

Lepuyenvelaystmichelaiguilhe2

Dag 3: 22 september 2012

Saint-NectaireLe Mont-DorePuy de SancyLac Pavin – Besse-en-ChandesseSaint-Nectaire

Ontbijt. Na het ontbijt stappen we de bus op en rijden we naar Le Mont-Dore. Onderweg passeren we het Lac Chambon. In Mont-Dore nemen we eerst de kabellift omhoog naar de hoogste top van het Centraal Massief: le Puy de Sancy. Hier hebben we een prachtig panorama over de ganse streek. Nadien wandelen we nog even door Mont-Dore zelf, de hoogst gelegen kuurstad van de Auvergne. Het is een stadje omgeven door vele meren en vulkanen aan de bron van de Dordogne. We nemen de tijd om te lunchen. Na de lunch rijden we verder naar het Lac Pavin. We maken een wandeling langs dit nagenoeg cirkelvormig vulkanisch meer op 1197 meter hoogte. Het is een van de mooiste kratermeren in de omgeving, gelegen op de noordflank van de Puy de Montchal. Onze laatste halte voor vandaag is Besse-en-Chandesse, een middeleeuws dorpje met vele uit zwarte lavasteen opgetrokken huizen. Terug naar Saint-Nectaire voor avondmaal en overnachting.

Besseenchandesse

Lacpavin2

montdorethermen

Dag 4: 23 september 2012

Saint-NectaireIssoireLavaudieuBrioude - Saint-Nectaire

Ontbijt. Na het ontbijt vertrekken we naar het departement van Allier. We rijden via Champeix naar Issoire. We nemen deel aan de eucharistieviering in de kerk Saint-Austremoine. Het is één van de pronkstukken van romaanse kerkelijke architectuur in de Auvergne. Tussen vele schatten bewonderen we ook prachtige middeleeuwse fresco’s. Nadien rijden we verder naar Lavaudieu. Bij aankomst genieten we eerst van onze lunch. Ook dit dorp beschikt over een mooie romaanse kerk met intieme kloosteromgang. Het interieur is beschilderd met fresco’s uit de 14de en 16de eeuw. Daarna gaat de tocht naar het grootste kerkgebouw in de Auvergne, de romaanse basiliek Saint-Julien in Brioude. We kuieren in het schilderachtige stadje. Na dit bezoek keren we terug naar Saint-Nectaire voor avondmaal en overnachting.

Issoirekerkcloseup

Issoirestaustremonius

Brioudemaisonmandrin

Lavadieuabdijkerkfresco

Dag 5: 24 september 2012

Saint-NectaireLac de GuéryOrcivalSaint-Nectaire

Na het ontbijt bezoeken we Saint-Nectaire. We starten met de wondermooie romaanse kerk, opgetrokken door de monniken van La Chaise-Dieu. Binnenin vinden we talrijke magnifiek gebeeldhouwde kapitelen. Nadien brengen we een bezoek aan La Maison du Fromage, waar de lekkere Saint-Nectaire-kaas wordt gemaakt. We genieten natuurlijk van een kleine degustatie. Verder gaat de tocht over de Col de la Croix-Morand naar Lac de Guéry, een lieflijk bergmeer van vulkanische oorsprong. We genieten van onze lunch. Van hieruit wandelen we rond het meer met zicht op de Roche Tuillière, een mozaïek van hoekige pilaren en de Roche Sanadoire, beide eewenoude uitgedoofde vulkanen in het centrum van het Parc des Volcans d’Auvergne. Beide rotsen zijn zogenaamde geologische ‘neck’s’. Na de wandeling rijden we naar de innemende bedevaartsplaats Orcival. Hier brengen we een bezoek aan de romaanse basiliek Notre Dame, waar een romaans madonnabeeld wordt bewaard. Het beeld wordt nog steeds bij processies rondgedragen door de stad. Terug naar Saint-Nectaire via Saint-Saturnin. Avondmaal en overnachting.

Stnectairelevensverhaal

Orcivalkerk

stnectairekaascloseup

Dag 6: 25 september 2012

Saint-NectairePuy de DomeMozacNoirlacBourges

Na het ontbijt rijden we naar de Puy de Dôme. De Puy de Dôme is een grote lavakoepel en één van de jongste vulkanen in het Centraal Massief met een hoogte van 1464 meter. Op de top hebben we een prachtig panoramazicht over de omgeving met meer dan zestig uitgedoofde vulkanen. We rijden verder naar Mozac, waar we een kort bezoek brengen aan de abbaye Saint Pierre, die rijk is aan beeldhouwwerk. We genieten van onze lunch in Mozac en rijden daarna verder naar Bruère-Allichamps. Hier brengen we een bezoek aan de Cisterciënzerabdij van Noirlac. Deze abdij dateert uit de 12de eeuw en is één van de best bewaarde kloostercomplexen in Frankrijk. Na dit bezoek rijden we verder naar Bourges, waar we genieten van ons avondmaal en overnachting.

Puydedome1

Mozacromaanskapiteeldetail

Noirlacalgemeen

Dag 7: 26 september 2012

Bourges – Zwijnaarde

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan het centrum van Bourges. Dit wordt gedomineerd door de imposante gotische kathedraal Saint-Etienne. De kathedraal is bekend om de harmonische verhoudingen en de rijkdom aan glasramen uit verschillende periodes. Ook het paleis van Jacques Coeur komt aan de beurt, een meesterstuk in laatgotische architectuur. Na dit bezoek genieten we van ons laatste middagmaal. We rijden via Parijs en Rijsel terug naar Zwijnaarde.

Bourgespalaisjacquescoeur

Bourgeskathedraalstetienne

Bourgeskathedraalglasramen

Logement

Hotel Mercure Saint-Nectiare – Les Bains Romains ***

Ligging:

Dit prachtige hotel is gelegen in het hartje van het Parc des Volcans d’Auvergne. Het hotel bevindt zich in een karaktervol gebouw uit 1870. Het is een hotel met standing.

Faciliteiten:

Restaurant, Bar, Terras, Zwembad, Jacuzzi, Sauna, Kranten, Tuin, Lift.

Kamers:

Alle ruime kamers zijn compleet gerenoveerd geweest in 2010. Ze zijn uitgerust met het modernste comfort: badkamer met bad of douche, haardroger, internet, satelliet tv, airconditioning, telefoon.

Kostprijs van deze reis

625

895

Deze prijs omvat

o   Luxe touringcar gedurende het volledig verblijf

o   Nederlandstalig begeleiding gedurende het volledige verblijf

o   Zes nachten in driesterrenhotel op basis van half pension met inbegrip van water en wijn bij het avondmaal (vijf nachten in Mercure Saint-Nactaire en één nacht in Bourges (hotel nog te bepalen)

o   Zes middagmalen met inbegrip van water en wijn (geen lunch de eerste dag)

o   Toegangen voor alle vermelde uitstappen en bezienswaardigheden

o   Annulatie- en bijstandsverzekering

o   Btw, baantaksen en garantiefonds

Deze prijs omvat niet

o   Persoonlijke uitgaven

Praktische afspraken

o   Kandidaten melden zich best zo vlug mogelijk aan bij de voorzitter Luc De Vos (09/2211589 of 0479/337684 of ldv.zwyn@skynet.be).

o   Meer inlichtingen op hetzelfde adres.

o   Wil het voorschot voor deze reis voor 1 maart storten op:

BE27 8910 1401 3173

Davidsfonds Zwijnaarde, Brouwerijstraat 27 bus 10, 9810 Eke

o   Het resterende bedrag verwachten we dan tegen 1 juli op onze rekening.

o   U wordt later nog via een afzonderlijk schrijven op de hoogte gebracht van de verdere afspraken en inlichtingen in verband met de reis.

o   Wil ook steeds onze website volgen waar alle documenten raadpleegbaar zullen zijn: www.davidsfondszwijnaarde.be