Zwijnaarde

Auvergne

20 – 26 September 2012

7 dagen / 6 nachten

De Auvergne, een streek in het hartje van Frankrijk, gevormd door vulkanische uitbarstingen en gletsjerwerking, is één groot openluchtmuseum. Het is een uitgestrekt natuurpark met verrassende, afwisselende landschappen. Het Centraal Massief telt tientallen uitgedoofde vulkanen, idyllische kratermeren en tal van grotten. Auvergne is ook een cultuurstreek bij uitstek met pareltjes van romaanse kunst en een overvloed aan kunstschatten.

Programma

Dag 1: 20 september 2012

Zwijnaarde – Saint-Benoît-sur-LoireSaint-Nectaire

Vertrek vanuit Zwijnaarde met een luxe touringcar om 6u30. We rijden naar onze eerste halte van de reis, Saint-Benoît-sur-Loire. Onderweg passeren we Rijsel en Parijs. We raden aan om picknick mee te nemen voor onderweg, tenzij je opteert voor een snelle hap in één van de eetgelegenheden langs de autosnelweg. We rijden in Orléans de snelweg af en houden halt in Saint-Benoît-sur-Loire.

Hier brengen we een bezoek aan de abbaye Notre-Dame de Fleury. Dit is een van de belangrijkste benedictijnerabdijen in Frankrijk. De abdij is gesticht rond 630. Ze werd vooral bekend nadat de monniken in 672 de relikwieën van Benedictus uit Montecassino naar hier overbrachten. De basiliek is gebouwd in romaanse stijl. In de crypte bevinden zich de relikwieën van Benedictus en de graftombe van koning Filips I van Frankrijk. De enorme poorttoren dateert uit de elfde eeuw en symboliseert met zijn twaalf toegangen het Nieuwe Jeruzalem. Het klooster is momenteel nog in gebruik. De middeleeuwse handschriften zijn verspreid geraakt over tientallen bibliotheken. Een groot aantal werd nadien met de hulp van een Nederlandse mediëvist terug opgespoord. Zo heeft men de inhoud van een middeleeuwse kloosterbibliotheek kunnen reconstrueren.

Fleurystbenoit

Fleurystbenoitbinnetuin

Fleurystbenoitreliekdragers

Fleurystbenoitvoorportaal

Fleuryvoorportaal2

Fleurykapitelen

Na deze stop rijden we verder naar onze verblijfplaats Saint-Nectaire. Gedurende vijf nachten zullen we logeren in het hotel Mercure. Avondmaal en overnachting.

Dag 2: 21 september 2012

Saint-Nectaire – La Chaise-DieuLe Puy-en-VelaySaint-Nectaire

Ontbijt. Na het ontbijt vertrekken we naar La Chaise-Dieu waar we een bezoek brengen aan de abdij. De abdijkerk dateert uit de veertiende eeuw. De naam is afgeleid van Casa Dei, huis van God. In de l4de eeuw besteeg een van de monniken van La Chaise-Dieu de pauselijke troon onder de naam Clemens VI. Hij was het die opdracht gaf tot de bouw van de huidige abdijkerk. De l4de-eeuwse kerk, met haar strenge, door twee torens geflankeerde westgevel, heeft een indrukwekkende omvang. Het interieur heeft drie schepen van gelijke hoogte. Koor en schip worden gescheiden door een doksaal uit de 15de eeuw. In het koor bevindt zich een zeer fraai eiken koorgestoelte met 144 zetels. Het dateert uit de 15de eeuw en is rijkelijk met beeldhouwwerk versierd. Bijzonder van kwaliteit zijn ook de wandtapijten uit het begin van de 16de eeuw. Zij werden vervaardigd te Brussel en Arras. Ze geven voorstellingen weer uit de Biblia Pauperum, de Armen-Bijbel. De kerk bevat een prachtige collectie wandtapijten en uitzonderlijke fresco’s. De muurschildering ‘De dodendans’ is beroemd. Ze bevindt zich in de noordelijke zijbeuk van het koor. Het is een verzameling fresco’s uit de 15de eeuw. ‘De Dood’ wordt er op voorgesteld. ‘De Dood’ nodigt de machtigen (links) de burgers (midden) en de handwerkslieden (rechts) uit tot de dans. De kerk heeft een 14de-eeuwse gotische kloostergang.

Lachaisedieusaintrobert

Lachaisedieusaintroberttapijt

Lachaisedieuladansmacabre

Na dit bezoek rijden we verder naar Le Puy-en-Velay, een gekende verzamel- en startplaats voor pelgrims onderweg naar Santiago de Compostella. Le Puy-en-Velay is eigenlijk de stad van O.-L.-Vrouw’. Le Puy-en-Velay heeft een diepe religieuze achtergrond. Het is één van de oudste bedevaartplaatsen van Frankrijk. Jaarlijks wordt de Heilige Binnenstad door tienduizenden pelgrims bezocht. De stad heeft een schilderachtige en mooie historische kern. Bij aankomst genieten we eerst van onze lunch.

We brengen een bezoek aan de oude stad met haar belangrijkste bezienswaardigheid, de kathedraal Notre-Dame du Puy en haar kloostertuin. De romaanse kathedraal is een bezoek overwaard. Ze staat trouwens op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Ze herbergt een mooie zwarte madonna, die sinds eeuwen vereerd wordt. De kloostergang dateert uit de 12de eeuw. Het hoge standbeeld van Notre-Dame-de-France, de patrones van de stad, is hoog neergezet op de Rocher Corneille.

Lepuiyenvelaynotredame

Lepuyenvelaymadonna2

Lepuyenvelaynotredamekloostertuin

Tweeëntachtig meter hoog op de rotspunt van Saint-Michel d’Aiguilhe staat een kapel. Het is de moeite waard om haar te bezoeken.

Lepuyenvelaystmichelaiguilhe2

Terug naar Saint-Nectaire voor avondmaal en overnachting.

Dag 3: 22 september 2012

Saint-NectaireLe Mont-DorePuy de SancyLac Pavin – Besse-en-ChandesseSaint-Nectaire

Ontbijt. Na het ontbijt stappen we de bus op en rijden we naar Le Mont-Dore. Onderweg passeren we de Lac Chambon. In Mont-Dore nemen we eerst de kabellift omhoog naar de hoogste top van het Centraal Massief: le Puy de Sancy. Hier hebben we een prachtig panorama over de ganse streek. Nadien wandelen we nog even door Mont-Dore zelf, de hoogst gelegen kuurstad van de Auvergne. Het is een stadje omgeven door vele meren en vulkanen aan de bron van de Dordogne. We nemen de tijd om te lunchen. Na de lunch rijden we verder naar de Lac Pavin. We maken een wandeling langs dit nagenoeg cirkelvormig vulkanisch meer op 1197 meter hoogte. Het is een van de mooiste kratermeren in de omgeving, gelegen op de noordflank van de Puy de Montchal. Onze laatste halte voor vandaag is Besse-en-Chandesse, een middeleeuws dorpje met vele uit zwarte lavasteen opgetrokken huizen.

Besseenchandesse

Lacpavin2

montdorethermen

Terug naar Saint-Nectaire voor avondmaal en overnachting.

Dag 4: 23 september 2012

Saint-NectaireIssoireLavaudieuBrioude - Saint-Nectaire

Ontbijt. Na het ontbijt vertrekken we naar het departement Allier. We rijden via Champeix naar Issoire. We nemen deel aan de eucharistieviering in de kerk Saint-Austremoine. Het is één van de pronkstukken van romaanse kerkelijke architectuur in de Auvergne. Deze romaanse kerk is een van de zogenaamde ‘églises majeures d’Auvergne’, samen met Brioude, Orcival, Saint-Nectaire en Saint-Saturnin. De kerken worden gekenmerkt door eenzelfde grondplan en een piramidale opbouw. De versieringen aan de buitenkant en de gebeeldhouwde kapitelen maken deze kerken tot parels van romaanse kunst. Tussen vele schatten bewonderen we prachtige middeleeuwse fresco’s. De koorafsluiting is schitterend. Ze is versierd met mozaïeken en beeldhouwwerk, dat de twaalf sterrentekens voorstelt. De zuilen van het koor hebben prachtige kapitelen, die het Laatste Avondmaal en de Verrijzenis van Christus voorstellen.

Issoireabdijkerkstaustremoine

Issoirestaustremoinekapiteel3

Issoirekerkcloseup

Issoirelaatsteavondmaal

Issoirestaustremoinelaatsteavondmaal

Issoirestaustremonius

Nadien rijden we verder naar Lavaudieu, ‘un des plus beaux villages de le France’. Bij aankomst genieten we eerst van onze lunch. Ook dit dorp beschikt over een mooi en nederig romaans kerkje, dat de verwoestingen van de eeuwen heeft overleefd. Het is een herinnering aan een abdij van benedictinessen. Het heeft een heel intieme kloosteromgang. Het interieur is beschilderd met fresco’s uit de 14de en 16de eeuw.

Lavaudieu

Lavaudieuabdij

Lavadieuabdijkerkfresco

Daarna gaat de tocht naar het grootste kerkgebouw in de Auvergne, de romaanse basiliek Saint-Julien in Brioude. De bouw ervan duurde van de 11de eeuw tot de 13de eeuw. De kapitelen zijn met acanthusbladeren beschilderd en geven fabeldieren en taferelen uit de hel weer. In de crypte werd een veelkleurige vloer met keien uit de Allier uitgegraven. Het meubilair en de beschilderde decoraties, waaronder het Christusbeeld in grote heerlijkheid van de Chapelle Saint-Michel, zijn bewijzen van het roemrijke verleden van de machtige kanunnikengraven. De kerk is vooral ook bekend om haar moderne glas-in-loodramen. Deze werden gemaakt door de Koreaanse schilder Kim En Joong. De hedendaagse schilderkunst is een onverwacht decor dat zorgt voor een levendig en subtiel spel van licht en kleur op de romaanse stenen.

Brioudestjulien

Brioudestjulienfresques

Brioudestjulienmozaïek

We kuieren nog even in het schilderachtige stadje.

Nadien keren we terug naar Saint-Nectaire voor avondmaal en overnachting.

Dag 5: 24 september 2012

Saint-NectaireLac de GuéryOrcivalSaint-Nectaire

Na het ontbijt bezoeken we Saint-Nectaire. We starten met de wondermooie romaanse kerk, opgetrokken door de monniken van La Chaise-Dieu. Dit is de kleinste van de romaanse kerken in de streek. De kerk is vooral bekend om haar 103 zuilen, die gekroond worden door magnifiek gebeeldhouwde kapitelen. De voor het merendeel aan het Oude en het Nieuwe Testament ontleende thema's zijn expressief uitgebeeld. Ondanks hun ongeproportioneerdheid maken de figuren een uiterst levendige indruk.

stnectairekerkcloseup

Saintnectairekapitelen

Stnectairelevensverhaal

Nadien brengen we een bezoek aan La Maison du Fromage, waar de lekkere Saint-Nectaire-kaas wordt gemaakt. We genieten natuurlijk van een kleine degustatie.

Saintnectairekaas3

Saintnectairekaas2

stnectairekaascloseup

Verder gaat de tocht over de Col de la Croix-Morand naar Lac de Guéry, een lieflijk bergmeer van vulkanische oorsprong. We genieten van onze lunch. Van hieruit wandelen we rond het meer met zicht op de Roche Tuilière, een mozaïek van hoekige pilaren en de Roche Sanadoire, beide eewenoude uitgedoofde vulkanen in het centrum van het Parc des Volcans d’Auvergne. Beide rotsen zijn zogenaamde geologische ‘neck’s’.

Lacguéry

Rochetuillière2

Rochesandoiere2

Na de wandeling rijden we naar de innemende bedevaartsplaats Orcival. Hier brengen we een bezoek aan de romaanse basiliek NotreDame, waar een romaans madonnabeeld wordt bewaard. Het beeld wordt nog steeds bij processies rondgedragen door de stad.

Orcivalkerk

Orcivalonzelievevrouw

Orcivalmadonna

Terug naar Saint-Nectaire via Saint-Saturnin. Avondmaal en overnachting.

Dag 6: 25 september 2012

Saint-NectairePuy de DomeMozacNoirlac

Na het ontbijt rijden we naar de Puy de Dôme. De Puy de Dôme is een grote lavakoepel en één van de jongste vulkanen in het Centraal Massief met een hoogte van 1464 meter. Op de top hebben we een prachtig panoramazicht over de omgeving met meer dan zestig uitgedoofde vulkanen.

Puyddedome3

Puydedome2

Auvergnelandschap2

We rijden verder naar Mozac, waar we een kort bezoek brengen aan de abbaye Saint-Pierre, die rijk is aan beeldhouwwerk. De abdijkerk is vooral bekend geworden door de prachtige schrijnen van Saint-Calmin en Saint-Austremoine. Het is één van de oudste abdijen van Frankrijk. Zij werd reeds opgericht in de 7de eeuw. In 1095 kwam zij onder de invloed en het toezicht van Cluny.

Mozacreliekschrijndetail2

Mozacreliekschrijndetail

Mozacreliekschrijnsaintcalmin

Mozacromaanskapiteeldetail

Mozacabdijstpierre

Mozackapiteel

We genieten van onze lunch in Mozac.

Nadien vervolgen we onze weg richting Saint-Amand-Montrond naar Noirlac, waar we de sobere cisterciënzerabdij bezoeken. Deze abdij dateert uit de 12de eeuw en werd gesticht door een groep monniken van Clairvaux. Het is een van de best bewaarde kloostercomplexen in Frankrijk. De abdij werd recent volledig gerestaureerd. Men heeft dertig jaar gedaan over deze restauratie (1950-1980).

Noirlacalgemeen

Noirlacvoorzicht

Noirlaczijzicht

Noirlachoofdbeuk

Noirlackloostergang

Noirlacgang

We logeren in hotel Le Noirlac. We gebruiken hier het avondmaal en blijven hier overnachten.

Dag 7: 26 september 2012

Noirlac – Zwijnaarde

Na het ontbijt hebben we een korte busrit naar Bourges. We bezoeken het centrum van Bourges. Dit wordt gedomineerd door de imposante gotische kathedraal Saint-Etienne. De kathedraal is bekend om de harmonische verhoudingen, het verhalend beeldhouwwerk aan de portalen en de rijkdom aan glasramen uit verschillende periodes. Ook het paleis van Jacques Coeur komt aan de beurt, een meesterstuk in laatgotische architectuur. Na dit bezoek genieten we van ons laatste middagmaal. We rijden via Parijs en Rijsel terug naar Zwijnaarde.

Bourgeskathedraalstetienne

Logement

Hotel Mercure Saint-Nectiare – Les Bains Romains ***

Ligging:

Dit prachtige hotel is gelegen in het hartje van het Parc des Volcans d’Auvergne. Het hotel bevindt zich in een karaktervol gebouw uit 1870. Het is een hotel met standing.

Faciliteiten:

Restaurant, Bar, Terras, Zwembad, Jacuzzi, Sauna, Kranten, Tuin, Lift.

Kamers:

Alle ruime kamers zijn compleet gerenoveerd in 2010. Ze zijn uitgerust met het modernste comfort: badkamer met bad of douche, haardroger, internet, satelliet-tv, airconditioning, telefoon.

Hotelmercurekamers2

Hotelmercurerestaurant2

Zie ook:

Hotel Le Noirlac

Saint-Amand-Montrond

We logeren in dit hotel op de terugreis.

Het ligt op ongeveer 30 km van Bourges en is voorzien van alle comfort

625

895

Deze prijs omvat

o   Luxe touringcar gedurende het volledige verblijf

o   Nederlandstalige begeleiding gedurende het volledige verblijf

o   Zes nachten in driesterrenhotel op basis van half pension met inbegrip van water en wijn bij het avondmaal (vijf nachten in Mercure Saint-Nectaire en één nacht in Bourges (hotel nog te bepalen)

o   Zes middagmalen met inbegrip van water en wijn (geen lunch de eerste dag)

o   Toegangen voor alle vermelde uitstappen en bezienswaardigheden

o   Annulatie- en bijstandsverzekering

o   Btw, baantaksen en garantiefonds

Deze prijs omvat niet

o   Persoonlijke uitgaven

Praktische afspraken

o   Meer inlichtingen bij de voorzitter Luc De Vos (09/2211589 of 0479/337684 of ldv.zwyn@skynet.be) of bij de reisleidster Irene Vander Cruyssen (03/2542841 of 0472/854840 of dar.de.smet@skynet.be

o   Wil steeds onze website volgen, waar alle documenten raadpleegbaar zullen zijn: www.davidsfondszwijnaarde.be