Zwijnaarde

13.05.2012

Daguitstap naar Antwerpen

Bezoek aan het Centraal station en aan het MAS

Museum aan de Stroom
Hanzestedenplaats 1
2000 Antwerpen
tel. +32 3 338 44 00

 

Het programma en het tijdsschema voor deze uitstap zien er als volgt uit:

 

8u15

Verzamelen in Gent-Sint-Pieters

8u33

Met de trein naar Antwerpen

9u30

Bezoek aan het centraal station onder leiding van een gids

11u30

Met de bus naar het Mas

12u15

Vrije lunch in de omgeving van het Mas

14u15

Bezoek aan de tentoonstelling ‘De meesterwerken van het Mas’ en aan het ‘Mas’ zelf

Voor het bezoek aan de tentoonstelling over de meesterwerken laten we ons gidsen. Het bezoek aan het Mas zelf is vrij. De inhoud van de verschillende verdiepingen wordt verder beschreven

17u15

Met de bus naar restaurant ‘Curnonsky’ in de Pelikaanstraat (vlakbij Centraal station)

18u

Gezamenlijk avondmaal.

 

All-in formule met inbegrip van aperitief, drank bij het eten

en koffie na het dessert

 

Vissoep met rouille en broodkorstjes

 

Varkenshaasje met dragonsausje, courgettes en aardappelkroketjes

 

Tiramisu met vanillesaus

 

 

20u34

Met de trein naar Gent

21u27

Aankomst in Gent-Sint-Pieters

 

Kostprijs van deze uitstap:

² € 60 voor leden

² € 70 voor niet-leden

 

In de prijs is inbegrepen:

 

² De verplaatsing heen en terug met de trein

² De verplaatsing met de bus naar het Mas en naar het centraal station

² De twee gidsbeurten(Centraal station en Mas)

² Het bezoek aan de tentoonstellingen ‘De meesterwerken van het Mas’ en aan het Mas zelf.

² Het avondmaal op basis van all-in formule.

 

De vrije lunch ’s middags is niet in de prijs inbegrepen.

 

Indien geïnteresseerd meld je aan bij onze voorzitter Luc De Vos: 09/2211589 of 0479/337684. Gebruik bij voorkeur zijn e-mailadres: ldv.zwyn@skynet.be

 

Betalen voor 15 april op rekeningnummer BE27 8910 1401 3173 van Davidsfonds Zwijnaarde, Brouwerijstraat 27 bus 10, 9810 Eke.

 

Tijdelijke tentoonstelling:

'Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen'

 

De tentoonstelling toont aan hoe in de zestiende en zeventiende eeuw Antwerpen een wereldcentrum van beeldcultuur was. Tot op vandaag is de visuele en meer bepaald beeldende kunst uit de Scheldestad internationaal toonaangevend.

Oorspronkelijk probeerden kunstenaars het goddelijke of het bovenmenselijke te verbeelden door gebruik te maken van kostbare materialen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij iconen of op gouden munten, die de afbeeldingen van koningen en keizers bevatten.

 

Madonna

 

Een eerste omwenteling kwam er met het werk van de Vlaamse primitieven. Ze wilden het goddelijke uitdrukken door het alledaagse in details weer te geven. God was overal, ook in kleine dingen.

Door het economische succes en de welvaart in Antwerpen, doken in de zestiende eeuw nieuwe opdrachtgevers op. Rijke burgers wilden met kunst uitpakken in hun woning. Er ontstond een nieuw concept van het beeld: kunstwerken naar ieders smaak, met nieuwe onderwerpen, kant en klaar te koop in de winkel. Bovendien werd het beeld in die periode gedemocratiseerd. Naast schilderijen kon men nu ook de goedkopere prenten aanschaffen. Het afzetgebied van de beelden uit Antwerpen werd door de prentkunst veel groter: de prenten verspreidden zich per schip over de nieuwe wereld. Steden als Antwerpen legden in die tijd de grondslag voor de internationale massamedia zoals we ze nu kennen.

Vandaag worden we overspoeld met sensationele beelden. Op het moment dat de massamedia hyperactief geworden zijn, nemen onze eigen kunstenaars weer afstand van die beeldenvloed. Hedendaagse kunstenaars besteden net als hun voorgangers grote aandacht aan het alledaagse. Ze zoeken naar betekenis in het ogenschijnlijk toevallige. Stille beelden vormen een alternatief voor de schallende consumptiemaatschappij. Ze maken ons opnieuw bewust van de essentie van het beeld.

 

 

Het verhaal van het MAS

 

Mas

 

Antwerpen is een havenstad waar de wereld al vijf eeuwen binnenvaart. Het MAS is een nieuw museum over de verbondenheid van de stad met de wereld. Het brengt kunst en erfgoed over de stad, de stroom, de haven en de wereld samen om nieuwe verhalen te vertellen over de wereld in Antwerpen en Antwerpen in de wereld. Dat gebeurt aan de hand van vier universele thema's die over vijf verdiepingen verspreid zijn.

De wereld in de stad Antwerpen, de stad Antwerpen in de wereld.

Het MAS vertelt zijn verhalen aan de hand van vier thema’s die altijd over mensen gaan en dus iedereen aanspreken.

De objecten worden met elkaar verbonden in een dynamische scenografie op verschillende verdiepingen. Ze doen veel meer dan informeren. Ze vertellen verhalen, ze beklijven, ze zijn de acteurs in een alsmaar wisselend theaterstuk.

 

Vier thema's

Over de verbondenheid van Antwerpen met de wereld.

 

 

Machtsvertoon | Over prestige en symbolen

 

Mensenenmacht

 

De vierde verdieping concentreert zich op het thema 'Machtsvertoon', met collecties over prestige en symbolen.

Macht is verleidelijk, overal. Belangrijke leidersfiguren, maar ook mensen in hun dagelijks leven, overtuigen anderen ervan dat zij macht verdienen door te verleiden en ontzag te wekken

In alle culturen spelen mooie, vaak sacrale statussymbolen een belangrijke rol bij machtsvertoon. En als macht onder druk komt te staan, worden deze symbolen het eerst vernietigd, ontheiligd of ontvreemd.

De MAS-collectie herbergt duizenden van deze statusobjecten, uit de hele wereld. Dat moet niet verwonderen. Door de exclusiviteit van dit erfgoed werd het gemakkelijk het voorwerp van internationale kunsthandel en van museale verzamelingen.

Het thema Machtsvertoon confronteert bezoekers met de fascinerende verhalen achter deze exclusieve voorwerpen. Verhalen over macht dichtbij en verder af, vroeger en nu.

Van macht en imago van de wisselende machthebbers in Antwerpen tijdens de Opstand (1568-1648), tot Japan, waar het besef van rangorde steeds opduikt in de geschiedenis en verhoudingen tussen ‘hoog’ en ‘laag’ ook in de opvoeding duidelijk aanwezig zijn.

Van het prestige van Afrikaanse leiders van de 16de tot de 19de eeuw tot een collectie Indonesische wapens uit de koloniale tijd en de visie van Maori kunstenaar George Nuku op Polynesisch erfgoed in Westerse musea.

 

 

Wereldstad | Over hier en elders

 

Eenstadindewereld

 

De vijfde verdieping concentreert zich op het thema 'Wereldstad', met collecties over hier en elders.

Een stad leeft nu, is gebouwd op haar verleden en kijkt naar de toekomst. Ze krijgt vorm in gebouwen en gebeurtenissen, in portretten en verhalen.

Hoe portretteert Antwerpen zich zelf sinds zowat 500 jaar? Als een stad met vele gezichten. Maar altijd opnieuw ook als een stad aan de stroom en als een stad in de wereld.

In de 16de eeuw groeit ze uit tot een trotse handelsmetropool van wereldformaat. De Antwerpse ‘ommegangen’ dragen die trots uit en evolueren van religieuze processies tot steeds profanere odes aan de stad en de haven.

In de 19de eeuw bloeien haven en economie opnieuw, en pakt Antwerpen op 3 wereldtentoonstellingen uit met zijn geloof in de toekomst. Ook vandaag blijft de stad door haar internationale uitstraling en veelkleurige bevolking een stad die in de wereld staat.

Globalisering heeft Antwerpen gemaakt tot wat het is. Hoe vinden mensen elders in de wereld hun plaats? De tijdelijke presentatie HOME CALL over wonen en globalisering in noordelijk Ghana verruimt de horizon.

 

Wereldhaven | Over handel en scheepvaart

 

Eenhavenalskruispunt

 

De zesde verdieping gaat over 'Wereldhaven', met collecties over handel en scheepvaart.

Waar water en land elkaar tegenkomen, ontstaan havens. Het zijn kruispunten en ontmoetingsplekken. Mensen van over de hele wereld varen er af en aan. Ze verhandelen er goederen, komen in een andere wereld, doen er nieuwe indrukken, dromen en ideeën op.

Antwerpen heeft veel te danken aan de Schelde en de haven. Dat verhaal begint in de middeleeuwen, en het is er één van groei en expansie, tot vandaag. Dankzij de haven vaart sinds eeuwen de wereld Antwerpen binnen, en vaart Antwerpen de wereld tegemoet. De Oost-Indiëvaart en de intense contacten met Congo, de voormalige kolonie van België, zijn twee bijzondere episodes.

De bezoeker leert de haven kennen als kleine nederzetting en ziet haar, met ups en downs, uitgroeien tot één van de grootste internationale kruispunten van de wereld. Unieke scheepsmodellen, filmbeelden, verhalen, oude kaarten en werktuigen tonen de expansie van de haven, de handel en de scheepvaart en de mensen die dat realiseren.

Het maritieme erfgoed van Antwerpen komt ook tot leven in de rondleidingen 'Wereldhaven in zakformaat' en 'Mijn haven, mijn thuis?'. Het MAS werkt daarvoor samen met erfgoedbewaarders over de hele stad (Collectie Antwerpen).

 

 

Leven en dood

Over mensen en goden. Over boven- en onderwereld

 

Taironamannetje

 

Op de zevende en achtste verdieping wordt gefocust op het thema 'Leven en dood', met collecties over mensen en goden (+7) en over boven- en onderwereld (+8).

Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe? Wat gebeurt er na de dood?

Mythes en religies, filosofen en wetenschappers gaan sinds eeuwen op zoek naar antwoorden op deze vragen. Ze verschillen sterk, maar er zijn ook verrassende gelijkenissen. Zo verbinden de meeste culturen de dood met nieuw leven.

In het thema Leven en dood, over mensen en goden ervaart de bezoeker de wereldwijde verscheidenheid aan zingeving, maar ook de intense behoefte aan beleving. Hij maakt een reis van het dodenritueel in het oude Egypte naar de voorouderbeleving in Afrika. Van de idee dat dood doet leven in Melanesië, naar de wedergeboortegedachte van het hindoeïsme, jaïnisme en boeddhisme. En tot slot naar het geloof in het eeuwige leven in de drie religies van het boek. De opstelling belicht verschilen, maar ook gemeenschappelijke opvattingen over leven en dood in het jodendom, het christendom en de islam.

Antwerpen is een smeltkroes van culturen en heeft dus een grote religieuze en filosofische diversiteit. Het geloof in het hiernamaals is een persoonlijke zaak.  Tussen de grote verhalen door zijn persoonlijke getuigenissen te horen.

De museumverdieping op +7 toont heel verscheiden facetten van het thema Leven en dood. Verdieping 8 richt zich op mensen die in nauw contact met de natuur leven of leefden. Voor hen is de dood geen einde, maar een overgang naar een andere wereld, zoals de zon die opkomt en ondergaat of de planten die afsterven en weer opbloeien. Deze visie

In deze culturen spelen, overal ter wereld, sjamanen een belangrijke rol. Zij kunnen zich in andere werelden begeven: de onderwereld van de dood en de bovenwereld van goden of voorouders.

De collectie van Paul en Dora Janssen-Arts vertelt indringend over de onlosmakelijke band tussen leven en dood in het Amerika van voor Columbus.

Sjamanisme is eeuwenoud, maar het is niet verdwenen. Tegenwoordig komt het voor in afgelegen natuurgebieden zoals bij de Kayapo uit het Braziliaanse regenwoud, maar ook in grootsteden in de context van alternatieve geneeswijzen of psychotherapie.