Zwijnaarde3

 

Bezoek aan de Belfiuscollectie

Koningsplein 3

1000 Brussel

(Gresham ingang tussen Brasserie en Shop)

1 december om 10u15

Deelnameprijs: € 10

Aanmelden voor 10 november bij Luc De Vos

 

De mensen die vertrekken uit Gent-Sint-Pieters nemen de trein van 8u56 met aankomst om 9u43 in Brussel-Centraal. De ingang van het museum ligt op redelijke wandelafstand (een kwartier, een ruime halve kilometer). Iedereen regelt zelf zijn vervoer op eigen kosten (seniorbiljet, weekendbiljet of andere).

Na het bezoek gebruiken we samen een lunch. Deze kan voor de liefhebbers nog gevolgd worden door een kleine verkenning van de stad. Wie niet genoeg heeft van kunst kan van de gelegenheid gebruik maken om ook nog het museum Magritte te bezoeken.

 

De Belfiuscollectie van meer dan 4300 werken is een samensmelting van de kunstverzamelingen van het Gemeentekrediet, Paribas Bank België en BACOB Bank.

 

Zowel het Gemeentekrediet als Paribas België begonnen na de Tweede Wereldoorlog met het verzamelen van waardevolle kunstwerken uit het nationaal erfgoed om te vermijden dat ze naar het buitenland verdwenen. Het Gemeentekrediet legde van in het begin het accent op Belgische kunst vanaf 1860, terwijl Paribas België kunst uit de 16de tot de 18de eeuw en moderne kunst kocht. BACOB bank begon zijn verzameling in 1980 en legde zich uitsluitend toe op Belgische hedendaagse kunst. Vandaag bestrijkt de collectie werken uit bijna vijf eeuwen en onderscheiden we drie luiken:

 

 

Vlaamse meesters uit de 16de en 17de eeuw

Met o.a. topwerken van schilders als Antoon Van Dijck, Jacob Jordaens maar ook Pieter Paul Rubens, Pieter Pourbus, Herri met de Bles en Jan Breughel I. En daarnaast ook belangrijke wandtapijten, oude boeken, meubilair en beeldhouwkunst.

 

Moderne kunst van 1860 tot 1960

Dit luik van de verzameling toont alle stromingen vanaf het realisme. Belangrijke figuren hier zijn Charles Degroux, James Ensor, Constant Permeke, Théo Van Rysselberghe, Paul Delvaux en René Magritte.

 

Hedendaagse kunst van 1960 tot vandaag

De verzameling hedendaagse Belgische kunst bevat werken van alom geprezen kunstenaars, zoals Marcel Broodthaers, Roger Raveel, Luc Tuymans, Jan Fabre, Pierre Alechinsky, Berlinde De Bruyckere en Ann Veronica Janssens.

 

De Belfius Art Gallery

Om zijn kunstcollectie met zo veel mogelijk mensen te delen, heropent Belfius voor het negende opeenvolgende jaar, de deuren van zijn kunstgalerie voor het grote publiek.

 

De nieuwe tentoonstelling ‘Magma Cloud Ashes’ van de Belfius Art Gallery is opgebouwd rond drie kleuren die aan de aarde ontspringen, net zoals het magma, de wolken en de as: rood, wit en zwart. Sinds mensenheugenis zijn deze drie kleuren, gewonnen uit mineralen en materialen die de eerste pigmenten vormden, de recipiënten van een gloedwolk vol symboliek en gevoelswaarde. Van het palet van de schilders in eeuwenoude grotten, die wit krijt, steenkool en rode aarde gebruikten, tot de eerste chemische fabricageprocessen: geen enkele andere kleur kreeg ooit een vergelijkbare rol toebedeeld in de geschiedenis van de kunst. 

 

 

 

De Smet

Dillemans

Jespers

Fabre

Permeke

Van den Berghe

Masereel

Wouters

Malfait

Brusselmans

De Smet

Delvaux

Tytgat

Claus

Van Rysselberghe

 

 

Rood is ontegensprekelijk de kleur der kleuren, de eerste waarvan men de fabricage onder de knie kreeg en die lange tijd symbool stond voor rijkdom en macht. En hoewel wit en zwart in de oudheid niet altijd werden gezien als chromatische adjectieven, verwezen ze naar licht en duisternis. Vandaag hebben wit en zwart cultureel en taalkundig de status van volwaardige kleuren, want hun oneindige nuances zijn voor kunstenaars een voorwerp van onderzoek. 

 

De tentoonstelling Magma Cloud Ashes is een uitgelezen kans om de Belfius Art Collection te roemen onder impuls van die drie kleuren, en aan de hand van het oeuvre van Jan Brueghel, James Ensor, Pierre Alechinsky, Léon Spilliaert, Michaël Borremans, Antoine Mortier, Koen van den Broek of Piet Stockmans de interpretaties ervan doorheen alle tijden en culturen, te achterhalen.