EMILE CLAUS EN HET LANDLEVEN
Museum voor schone kunsten
Fernand Scribedreef
1
Citadelpark Gent
10.05 om 14u
Kostprijs: € 10
In deze kostprijs is het toegangsticket en de audiogids inbegrepen.
Wij bezoeken alleen de tentoonstelling in
Gent.
Wie de tentoonstelling in Deinze
wil bezoeken doet dit best op een ander moment met een afzonderlijk ticket
Samenkomst aan het museum om 13u45
Inschrijven door storting op rekeningnummer 891-0140131-73
van Davidsfonds
Zwijnaarde, Brouwerijstraat 27 bus 10, 9810 Eke
Wil uw storting uitvoeren voor 19 april
Voor diegenen die laat reserveren: indien uw
storting ons niet tijdig bereikt dan zeker telefonisch reserveren bij Lut Goossens op nummer 09/3843020.
Telefonisch aanmelden na 19 april enkel nog
mogelijk tussen 20 en 23 april.
Emile Claus was de belangrijkste
vertegenwoordiger van het impressionisme in België. Hij bewonderde het Franse
impressionisme en paste deze stijl toe in de realistische uitbeelding van zijn
vertrouwde plattelandsomgeving. Claus werd door schrijvers en schilders van
zijn tijd op handen gedragen. Ook vandaag geniet zijn optimistische en zonnige
kunst nog steeds een grote populariteit bij het publiek.
De tentoonstelling brengt de beste werken van
Emile Claus bijeen en belicht de centrale thema's in zijn werk: de
landarbeider, het werk op het land, het dorpsleven, het leven met de rivier en
het zuivere landschap. Zijn werk wordt geconfronteerd met dat van tijdgenoten
zoals Alfred William Finch, Léon Frederic, Constant Permeke, Constantin Meunier en Théo Van Rysselberghe. Claus' succes was een samengaan van
verschillende factoren. In de eerste plaats was er natuurlijk zijn werk dat
sterk werd gewaardeerd. Met schilderijen als 'De picknick' (1887), 'De
ijsvogels' (1890-1891), 'Het lichten van de fuiken' (1893) en 'Koeien doorwaden
de Leie' (1897-1899) vierde hij internationaal
triomfen. Tegelijk engageerde hij zich sterk in binnen- en buitenlandse
kunstenaarsverenigingen, met een bijzonder internationaal
tentoonstellingsparcours tot gevolg. De waardering voor hem blijkt verder uit
de stroom van aankopen door binnen- en buitenlandse musea
vanaf omstreeks 1890.Het museum onderhoudt een lange geschiedenis met de schilder en zijn werk. Met de
aankoop van het schilderij 'De ijsvogels' was het in 1892 het eerste museum dat
een impressionistisch werk van Emile Claus aankocht. Het museum zette daarmee
de toon voor de publieke interesse voor deze kunstenaar. In de volgende jaren
kocht de Belgische Staat verschillende van zijn werken en er volgden aankopen
door musea in België en in Europa.
In Gent
werd de Claus verzameling stelselmatig uitgebreid door aankopen, langdurige
bruiklenen en schenkingen. Met deze tentoonstelling wordt Claus' werk in de
ontwikkeling van de Belgische beeldende kunst in de periode 1880-1914 gekaderd.
Claus onderscheidde zich internationaal, en juist dit internationale succes
reflecteerde zich in het werk van een uitgebreide groep jonge kunstenaars die
in het begin van de twintigste eeuw debuteerden met luministisch
werk.
Parallel met de tentoonstelling in Gent
wijdt het Museum van Deinze en de Leiestreek
een tentoonstelling aan de tekeningen van Emile Claus. In april
2008 kocht het Museum van Deinze en de Leiestreek 102 tekeningen van de
hand van Emile Claus, de kunstenaar die zich graag liet inspireren door de Leie, zijn omgeving en het werk op het platteland. Emile
Claus is in het museum niet alleen sterk vertegenwoordigd met het monumentale
werk. Samen met de tekeningen die het museum reeds bezat, ontstond dankzij de
recente aankoop een unieke verzameling die een allesomvattend overzicht geeft
van het grafische werk van Claus. De tentoonstelling "Emile Claus en het
landleven" in het Museum voor Schone Kunsten Gent
betekende voor het Museum van Deinze
en de Leiestreek de
perfecte gelegenheid om de tekeningen gedurende dezelfde periode aan het
publiek te presenteren. Terwijl in het MSK Gent de schilderijen
en Belgische tijdgenoten van Emile Claus aan bod komen, spitst het Museum van Deinze en de Leiestreek zich toe op deze eigen
collectie tekeningen van de belangrijkste vertegenwoordiger van het Belgische
impressionisme. Met een totaal van 114 werken in potlood, houtskool, sanguine
of inkt op papier toont de expositie een gevarieerd geheel van schetsen,
voorstudies en afgewerkte tekeningen. Daarbij komen de verschillende thema's en
periodes uit het oeuvre van Claus duidelijk aan bod: zijn vorming tijdens zijn
verblijf te Antwerpen, zijn fascinatie voor het werk op het platteland, maar ook
zijn talent voor het weergeven van karaktereigenschappen in portretten. We
trekken mee met Claus tijdens zijn reizen naar Algerije,
Marokko,
Italië,
Londen en Frankrijk. De tekeningen tonen ons niet
alleen de voorliefdes van deze luminist, maar door de
manier waarop de tentoonstelling is opgebouwd, maken we ook kennis met de
persoon achter de beroemde schilder.