Bezoek aan orthodoxe kerk
Sophie van Akenstraat
56
9000 Gent
Zaterdag 5 maart om 15u
Verzamelen aan zaal Melac
om 14u30.
Om 15u bezoek aan de kerk waarna uitleg over de orthodoxe kerk in het algemeen en meer specifiek ook in Gent. Gelijkenis en verschil met onze godsdienst. Inleiding door medepriester Dominique Verbeke, opvolger van aartspriester Ignace Peckstadt.
De rondleiding en de uitleg nemen twee uur in beslag
Na het bezoek zouden we met de geïnteresseerden samen gaan eten in het Grieks restaurant Pantheon, Annonciadenstraat 2, 9000 Gent, 09/2230200. We moeten hier wel op voorhand reserveren.
Wie interesse heeft voor dit bezoek meldt zich voor 26.02.2011 aan bij Luc De Vos (0479/337684 of 09/2211589 of ldv.zwyn@skynet.be)
Kostprijs voor deze
activiteit (zonder maaltijd):
² € 5 voor Df-leden
² € 8 voor niet leden
Wie meer wil weten over de orthodoxe kerk raadpleegt best: http://orthodoxgent.wordpress.com.
Ontstaan
Had iemand mij
ooit voorspeld dat in 1972 te Gent een orthodoxe communauteit zou ontstaan en
tot bloei komen, dan zou ik hem zeker niet geloofd hebben. Niettemin deelde
mijn vriend Ignace Peckstadt
mij einde oktober 1972 mee, dat hij een gebouw gehuurd had om een kerkje in te
richten, waar de Orthodoxe Liturgie regelmatig zou gecelebreerd worden. Ik
bekeek hem toen met verbazing en scepticisme. Wie zou daar naartoe komen? Hoe
een koor samenstellen, onontbeerlijk voor een celebratie? Zou er voldoende
belangstelling zijn? Hoe zouden de financiële problemen opgelost worden of
anders gezegd: wie zou dat betalen?
Al die vragen
en nog veel andere rezen spontaan bij mij op. Spijts al mijn interesse en
sympathie voor de Orthodoxie, zou ik persoonlijk negatief op die vragen
geantwoord hebben.
En toch heeft
het geloof van Ignace Peckstadt
toen bergen verzet…
Die “berg” bestond concreet
in de eerste plaats in het bureaucratisch apparaat van de toenmalige Gentse Commissie van Openbare Onderstand,
die er moest toe bewogen worden één van de vele leegstaande huizen van het Oud St-Elisabethbegijnhof te verhuren.
Het rustig, bijna monachaal kader van het Oud-Begijnhof sprong in het oog en zo kwam het, dat Ignace Peckstadt op 21 december
1971 de voorzitter van de C.O.O. aanschreef met het verzoek “een huis ter beschikking te stellen
van de orthodoxe eredienst”. Het antwoord was zoals te verwachten
aanvankelijk negatief. Een tweede brief werd op 7 februari 1972 tot de
Commissie gericht en op 2 mei 1972 kwam het officieel bericht dat de Commissie
in haar zitting van 2 mei 1972 beslist had de vraag in te willigen : mits
betaling van een bescheiden vergoeding en het aangaan van een brandverzekering
werd een precair gebruik van het gebouw, een leegstaand huis in de Sophie Van Akenstraat toegestaan
Orthodoxe kerk Gent
Deze parochie Heilige
Apostel Andreas van Gent behoort tot het Aartsbisdom
van België (Oecumenisch Patriarchaat). Ze heeft tot voornaamste doel de
integratie van de orthodoxe gelovigen van de streek in het liturgisch leven,
volgens de traditie van de Heilige Orthodoxe Kerk. De Kerkvaders herinneren er
ons steeds aan dat wij voor onze redding, de redding van onze ziel, wij een
sacramenteel leven in de schoot van de Kerk moeten leiden. In de Orthodoxe Kerk
en voor de orthodoxe gelovigen is elke activiteit een verlenging van de
Eucharistie, die de “communio” bij uitstek is, in de ware zin van
het woord. Vandaar het belang en de betekenis van deze Parochie.
Tot de
parochiegemeenschap van Gent behoren orthodoxen christenen van de meest diverse
afkomst: Belgen, Grieken, Egyptenaren, Libanezen, Syriërs, Russen, Serviërs, Roemenen, Bulgaren, Georgiërs, Polen… Het is kortom een parochie voor alle
orthodoxe gelovigen woonachtig in de Provincie Oost-Vlaanderen. Daarbij komen
nog de orthodoxe studenten die ter stede les volgen aan de Universiteit Gent of
andere diverse hogescholen en in de parochie hartelijk onthaald worden.
Oecumenisch patriarachaat en aartsbisdom
Sedert het begin van haar stichting behoort de orthodoxe parochie van de Heilige Apostel Andreas te Gent tot de jurisdictie van het Oecumenisch Patriarchaat van Constantinopel, de eerste Troon van de Orthodoxie. Haar peter-parochie, de parochie van de Heilige Drieëenheid & de HH. Kosmas en Damianus uit Brussel – parochie die toen geleid werd door de betreurde Aartspriester Marc Nicaise – behoorde toen tot het Orthodox Aartsbisdom van de Russische parochies in West-Europa, onder de jurisdictie van het Oecumenisch Patriarchaat. De zetel van dit Aartsbisdom is in Parijs (rue Daru). Het was dus meer dan normaal dat de nieuw gestichte parochie van Gent in de schoot van hetzelfde Aartsbisdom in 1972 werd opgenomen. Er was trouwens een heel persoonlijke band met Mgr Georges Tarassoff, Aartsbisschop van Syracuse, die van 1930 tot 1953 de rector was van een kleine orthodoxe studentenparochie te Gent. Het was in de schoot van dit Aartsbisdom, dat Vader Ignace Peckstadt ook tot diaken (1974) en priester (1975) werd gewijd. In 1989 werd de parochie van de Heilige Apostel Andreas te Gent opgenomen in de schoot van het Orthodox Aartsbisdom van België en Exarchaat van Nederland en Luxemburg onder de jurisdictie van hetzelfde patriarchaat: het Oecumenisch Patriarchaat van Constantinopel. Dit lag in de lijn van de “normalisering” van de orthodoxe diaspora. De parochie bleef onder dezelfde jurisdictie doch maakt nu deel uit van het lokaal orthodox Aartsbisdom. In 1994 werd de parochie vereerd met het hoge bezoek van Zijne Alheiligheid de Oecumenische Patriarch Bartholomeos.
De Orthodoxe
Parochie Heilige Apostel Andreas maakt deel uit van
het Orthodox Aartsbisdom van België en Exarchaat van
Nederland en Luxemburg (Oecumenisch Patriarchaat). Dit Aartsbisdom werd
opgericht op 12 augustus 1969 bij patriarchale en synodale beslissing en strekt
zich uit over België, Nederland en Luxemburg. Het wordt geleid door Zijne
Eminentie Metropoliet Panteleimon van België, die de
vertegenwoordiger is van het geheel van de Orthodoxe Kerk in België bij de
overheid. Metropoliet Panteleimon wordt bijgestaan
door twee hulpbisschoppen: de Bisschoppen Maximos van
Evmenia en Athenagoras van Sinope. Het Aartsbisdom telt ruim dertig parochies en een
kloostertje.
Cf. biografie Metropoliet Panteleimon.
Erkenning
Orthodoxe Kerk in België
De Orthodoxe
Kerk werd erkend door de Belgische Staat bij wet van 23 maart 1985,
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad N° 91 van 11 maart 1985. Het Koninklijk
Besluit van 15 maart 1988 voorziet de organisatie van de Orthodoxe Kerk en stipuleert
in het Ie Hoofdstuk, Artikel 1, dat : “De
Metropoliet-Aartsbisschop van het Oecumenisch
Patriarchaat van Konstantinopel of zijn
plaatsvervanger wordt door Ons erkend als representatief orgaan van het geheel
van de Orthodoxe Kerk”.
Over de voortrekker en pionier Ignace Peckstadt
² Vooreerst herken ik in hem een man van levendig
geloof; ik herhaal het, zijn geloof heeft bergen verzet. Zonder dit geloof was
deze communauteit er nooit gekomen. Dit geloof is zeer sterk ekklesiaal geïncarneerd. De plaats waar het zich
manifesteert is de Kerk, die ook de plaats van zijn handelen is. Voor Vader Ignace zijn de mensen geen louter individuen, die
afgescheiden naast elkaar leven, die elkaar ontmoeten zonder elkander te
kennen. Slechts de mens in communio, is een
volwaardig mens, is een persoon in de christelijke betekenis van het woord.
Alleen in de Kerk komt die communio tot stand en
wordt de mens tot waarachtige persoon herboren.
Aartspriester Ignace Peckstadt
(1978) Priesterwijding Ignace Peckstadt (1975)
² Zijn persoonlijke gaven van takt en convivialiteit, het aanvoelen van wat kan en mag opdat het
samen leven leefbaar zou zijn, wijzen in dezelfde richting en voeden zijn ecclesiaal bewustzijn. Dit maakte het mogelijk dat deze
communauteit zich tot een werkelijk mikrokosmos
ontwikkelde : alle geledingen van de samenleving zijn er in vertegenwoordigd,
jongeren en ouderen, alle standen en beroepen, maar eveneens vele naties van
Oost- en West-Europa en zelfs van het Midden-Oosten.
² Tevens verschijnt Vader Ignace
voor ons als een charismatisch figuur. Charisma wordt hier gebruikt in de
oorspronkelijke betekenis van het woord, als gave, genade en niet in een of
andere illuministische betekenis. Hij bekleedt het
priesterlijk ambt omdat hij daartoe het charisma ontvangen heeft. De bisschop
heeft er hem toe geroepen en de communauteit gaf haar consensus en riep bij
zijn wijding “axios”, juist omdat beiden in
hem de drager van het charisma erkenden. Dit openbaart zich bijzonder in de
celebraties waarin hij voorgaat. De Goddelijke Liturgie die hij celebreert is
voor hem en voor ons de actualisatie van de Kerk, van de Ekklesia,
dit betekent het steeds opnieuw concreet realiseren, in tijd en ruimte, van de
communauteit van Christus en van de Heilige Geest.
² Tevens is de Liturgie voor hem de bron van zijn
spiritualiteit, volledig in de geest van wat Nicolaas Cabasilas
schreef in zijn werk “Het leven in Christus”. De uitstraling van zijn
beleving van de Liturgie, ervaren wij steeds als de mededeling door zijn mediatie van het Licht van Christus.