13.05.2012
Daguitstap naar
Antwerpen
Bezoek aan het
Centraal station en aan het MAS
Museum
aan de Stroom
Hanzestedenplaats 1
2000 Antwerpen
tel. +32 3 338 44 00
Het
programma en het tijdsschema voor deze uitstap zien er als volgt uit:
8u15 |
Verzamelen
in Gent-Sint-Pieters |
8u33 |
Met
de trein naar Antwerpen |
9u30 |
Bezoek
aan het centraal station onder leiding van een gids |
11u30 |
Met
de bus naar het Mas |
12u15 |
Vrije
lunch in de omgeving van het Mas |
14u15 |
Bezoek
aan de tentoonstelling ‘De meesterwerken van het Mas’ en aan het ‘Mas’ zelf Voor
het bezoek aan de tentoonstelling over de meesterwerken laten we ons gidsen.
Het bezoek aan het Mas zelf is vrij. De inhoud van de verschillende
verdiepingen wordt verder beschreven |
17u15 |
Met
de bus naar restaurant ‘Curnonsky’ in de Pelikaanstraat (vlakbij Centraal
station) |
18u |
Gezamenlijk
avondmaal. All-in
formule met inbegrip van aperitief, drank bij het eten en koffie na
het dessert Vissoep met
rouille en broodkorstjes Varkenshaasje
met dragonsausje, courgettes en aardappelkroketjes Tiramisu met
vanillesaus |
20u34 |
Met
de trein naar Gent |
21u27 |
Aankomst
in Gent-Sint-Pieters |
Kostprijs
van deze uitstap:
² € 60
voor leden
² € 70
voor niet-leden
In de prijs is inbegrepen:
² De verplaatsing heen en terug met de trein
² De verplaatsing met de bus naar het Mas en naar het centraal station
² De twee gidsbeurten(Centraal station en Mas)
² Het bezoek aan de tentoonstellingen ‘De meesterwerken van het Mas’ en aan het Mas zelf.
² Het avondmaal op basis van all-in formule.
De vrije lunch ’s middags is niet in de prijs inbegrepen.
Indien geïnteresseerd meld je aan bij onze voorzitter Luc
De Vos: 09/2211589 of 0479/337684. Gebruik bij voorkeur zijn e-mailadres: ldv.zwyn@skynet.be
Betalen voor 15 april op
rekeningnummer BE27 8910 1401 3173 van
Davidsfonds Zwijnaarde, Brouwerijstraat
27 bus 10, 9810 Eke.
Tijdelijke tentoonstelling:
'Meesterwerken in het MAS. Vijf
eeuwen beeld in Antwerpen'
De tentoonstelling toont aan hoe
in de zestiende en zeventiende eeuw Antwerpen een wereldcentrum van
beeldcultuur was. Tot op vandaag is de visuele en meer bepaald beeldende kunst
uit de Scheldestad internationaal toonaangevend.
Oorspronkelijk
probeerden kunstenaars het goddelijke of het bovenmenselijke te verbeelden door
gebruik te maken van kostbare materialen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij
iconen of op gouden munten, die de afbeeldingen van koningen en keizers
bevatten.
Een eerste omwenteling kwam er met het werk van de Vlaamse
primitieven. Ze wilden het goddelijke uitdrukken door het alledaagse in details
weer te geven. God was overal, ook in kleine dingen.
Door het
economische succes en de welvaart in Antwerpen, doken in de zestiende eeuw nieuwe opdrachtgevers op. Rijke
burgers wilden met kunst uitpakken in hun woning. Er ontstond een nieuw concept
van het beeld: kunstwerken naar ieders smaak, met nieuwe onderwerpen, kant en
klaar te koop in de winkel. Bovendien werd het beeld in die periode
gedemocratiseerd. Naast schilderijen kon men nu ook de goedkopere prenten
aanschaffen. Het afzetgebied van de beelden uit Antwerpen werd door de
prentkunst veel groter: de prenten verspreidden zich per schip over de nieuwe
wereld. Steden als Antwerpen legden in die tijd de grondslag voor de
internationale massamedia zoals we ze nu kennen.
Vandaag worden
we overspoeld met sensationele beelden. Op het moment dat de massamedia
hyperactief geworden zijn, nemen onze eigen kunstenaars weer afstand van die
beeldenvloed. Hedendaagse kunstenaars besteden net als hun voorgangers grote
aandacht aan het alledaagse. Ze zoeken naar betekenis in het ogenschijnlijk
toevallige. Stille beelden vormen een alternatief voor de schallende
consumptiemaatschappij. Ze maken ons opnieuw bewust van de essentie van het
beeld.
Het verhaal van het MAS
Antwerpen is een havenstad waar de wereld al
vijf eeuwen binnenvaart. Het MAS is een nieuw museum over de verbondenheid van
de stad met de wereld. Het brengt kunst en erfgoed over de stad, de stroom, de
haven en de wereld samen om nieuwe verhalen te vertellen over de wereld in
Antwerpen en Antwerpen in de wereld. Dat gebeurt aan de hand van vier
universele thema's die over vijf verdiepingen verspreid zijn.
De wereld in de stad Antwerpen, de stad
Antwerpen in de wereld.
Het MAS vertelt zijn verhalen aan de hand
van vier thema’s die altijd over mensen gaan en dus iedereen aanspreken.
De objecten worden met elkaar verbonden in
een dynamische scenografie op verschillende verdiepingen. Ze doen veel meer dan
informeren. Ze vertellen verhalen, ze beklijven, ze zijn de acteurs in een
alsmaar wisselend theaterstuk.
Vier thema's
Over de verbondenheid van Antwerpen met de wereld.
Machtsvertoon
| Over prestige en symbolen
De vierde
verdieping concentreert zich op het thema 'Machtsvertoon', met collecties over
prestige en symbolen.
Macht is verleidelijk,
overal. Belangrijke leidersfiguren, maar ook mensen in hun dagelijks leven,
overtuigen anderen ervan dat zij macht verdienen door te verleiden en ontzag te
wekken
In alle
culturen spelen mooie, vaak sacrale statussymbolen een belangrijke rol bij
machtsvertoon. En als macht onder druk komt te staan, worden deze symbolen het
eerst vernietigd, ontheiligd of ontvreemd.
De
MAS-collectie herbergt duizenden van deze statusobjecten, uit de hele wereld.
Dat moet niet verwonderen. Door de exclusiviteit van dit erfgoed werd het
gemakkelijk het voorwerp van internationale kunsthandel en van museale
verzamelingen.
Het thema Machtsvertoon
confronteert bezoekers met de fascinerende verhalen achter deze exclusieve
voorwerpen. Verhalen over macht dichtbij en verder af, vroeger en nu.
Van macht en
imago van de wisselende machthebbers in Antwerpen tijdens de Opstand
(1568-1648), tot Japan, waar het besef van rangorde steeds opduikt in de
geschiedenis en verhoudingen tussen ‘hoog’ en ‘laag’ ook in de opvoeding duidelijk
aanwezig zijn.
Van het
prestige van Afrikaanse leiders van de 16de tot de 19de eeuw tot een collectie
Indonesische wapens uit de koloniale tijd en de visie van Maori kunstenaar George Nuku op
Polynesisch erfgoed in Westerse musea.
Wereldstad |
Over hier en elders
De vijfde verdieping concentreert zich op
het thema 'Wereldstad', met collecties over hier en elders.
Een stad leeft
nu, is gebouwd op haar verleden en kijkt naar de toekomst. Ze krijgt vorm in
gebouwen en gebeurtenissen, in portretten en verhalen.
Hoe
portretteert Antwerpen zich zelf sinds zowat 500 jaar? Als een stad met vele
gezichten. Maar altijd opnieuw ook als een stad aan de stroom en als een stad
in de wereld.
In de 16de eeuw
groeit ze uit tot een trotse handelsmetropool van wereldformaat. De Antwerpse
‘ommegangen’ dragen die trots uit en evolueren van religieuze processies tot
steeds profanere odes aan de stad en de haven.
In de 19de eeuw
bloeien haven en economie opnieuw, en pakt Antwerpen op 3
wereldtentoonstellingen uit met zijn geloof in de toekomst. Ook vandaag blijft
de stad door haar internationale uitstraling en veelkleurige bevolking een stad
die in de wereld staat.
Globalisering
heeft Antwerpen gemaakt tot wat het is. Hoe vinden mensen elders in de wereld
hun plaats? De tijdelijke presentatie HOME CALL over wonen en globalisering in
noordelijk Ghana verruimt de horizon.
Wereldhaven |
Over handel en scheepvaart
De zesde verdieping gaat over 'Wereldhaven',
met collecties over handel en scheepvaart.
Waar water en
land elkaar tegenkomen, ontstaan havens. Het zijn kruispunten en
ontmoetingsplekken. Mensen van over de hele wereld varen er af en aan. Ze
verhandelen er goederen, komen in een andere wereld, doen er nieuwe indrukken,
dromen en ideeën op.
Antwerpen heeft veel te danken aan de
Schelde en de haven. Dat verhaal begint in de middeleeuwen, en het is er één
van groei en expansie, tot vandaag. Dankzij de haven vaart sinds eeuwen de
wereld Antwerpen binnen, en vaart Antwerpen de wereld tegemoet. De Oost-Indiëvaart
en de intense contacten met Congo, de voormalige kolonie van België, zijn twee
bijzondere episodes.
De bezoeker leert de haven kennen als kleine
nederzetting en ziet haar, met ups en downs, uitgroeien tot één van de grootste
internationale kruispunten van de wereld. Unieke scheepsmodellen, filmbeelden,
verhalen, oude kaarten en werktuigen tonen de expansie van de haven, de handel
en de scheepvaart en de mensen die dat realiseren.
Het maritieme erfgoed van Antwerpen komt ook
tot leven in de rondleidingen 'Wereldhaven in zakformaat' en 'Mijn haven, mijn
thuis?'. Het MAS werkt daarvoor samen met erfgoedbewaarders over de hele stad (Collectie
Antwerpen).
Over mensen en goden. Over boven- en onderwereld
Op de zevende en achtste verdieping wordt
gefocust op het thema 'Leven en dood', met collecties over mensen en goden (+7)
en over boven- en onderwereld (+8).
Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe?
Wat gebeurt er na de dood?
Mythes en religies, filosofen en
wetenschappers gaan sinds eeuwen op zoek naar antwoorden op deze vragen. Ze
verschillen sterk, maar er zijn ook verrassende gelijkenissen. Zo verbinden de
meeste culturen de dood met nieuw leven.
In het thema Leven en dood, over mensen
en goden ervaart de bezoeker de wereldwijde verscheidenheid aan zingeving,
maar ook de intense behoefte aan beleving. Hij maakt een reis van het
dodenritueel in het oude Egypte naar de voorouderbeleving in Afrika. Van de
idee dat dood doet leven in Melanesië, naar de wedergeboortegedachte van het
hindoeïsme, jaïnisme en boeddhisme. En tot slot naar het geloof in het eeuwige
leven in de drie religies van het boek. De opstelling belicht verschilen, maar
ook gemeenschappelijke opvattingen over leven en dood in het jodendom, het
christendom en de islam.
Antwerpen is een smeltkroes van culturen en
heeft dus een grote religieuze en filosofische diversiteit. Het geloof in het
hiernamaals is een persoonlijke zaak. Tussen de grote verhalen door zijn
persoonlijke getuigenissen te horen.
De museumverdieping op +7 toont heel
verscheiden facetten van het thema Leven en dood. Verdieping 8 richt
zich op mensen die in nauw contact met de natuur leven of leefden. Voor hen is
de dood geen einde, maar een overgang naar een andere wereld, zoals de zon die
opkomt en ondergaat of de planten die afsterven en weer opbloeien. Deze visie
In deze culturen spelen, overal ter wereld,
sjamanen een belangrijke rol. Zij kunnen zich in andere werelden begeven: de
onderwereld van de dood en de bovenwereld van goden of voorouders.
De collectie
van Paul en Dora Janssen-Arts vertelt indringend over de onlosmakelijke
band tussen leven en dood in het Amerika van voor Columbus.
Sjamanisme is eeuwenoud, maar het is niet
verdwenen. Tegenwoordig komt het voor in afgelegen natuurgebieden zoals bij de
Kayapo uit het Braziliaanse regenwoud, maar ook in grootsteden in de context
van alternatieve geneeswijzen of psychotherapie.